top of page
  • idalinander

Prinsesstårta 2.0 (HSB)

Uppdaterat: 30 nov. 2023

Vi fick i uppdrag att uppdatera den klassiska prinsesstårtan, och jag fick ta mig en rejäl funderare då jag inte tycker om vanliga gräddtårtor. Men jag lyckades uppenbarligen då min hamnade i toppen.

Testar du receptet, lämna gärna en kommentar eller tagga mig @idalinander_ på instagram.




180g strösocker

2 ägg

90g vetemjöl

80g potatismjöl

6g bakpulver

8g vaniljsocker

1dl hett vatten

5dl vispgrädde (till montering)


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2.Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och luftigt.

3. Blanda dom torra ingredienserna i en annan bunke och sikta ner i äggblandningen. Vänd ner försiktigt, häll sedan i det heta vattnet och rör om. Se till så det inte är en massa klumpar i smeten.

4. Häll smeten i en 20cm springform fodrad med bakplåtspapper.

5. Grädda mitt i ugnen 25-30min (öppna inte ugnen förrän efter 20min passerat, du vill inte att botten sjunker ihop) När en provsticka är torr är kakan klar. Ta ur ugnen och ställ på ett galler för att svalna. Låt svalna helt innan du delar den i tre delar.


Vanilj och Fläderkräm:

4 äggulor

60g strösocker

55g (4msk) outspädd flädersaft

1g (0,5tsk) vaniljpulver

1. blanda ingredienserna i en kastrull, låt koka upp på låg värme under omrörning. När krämen tjocknar tar du av den från värmen och häller över i en skål. Ställ svalt så den tjocknar till lite extra.


Hallonsylt:

125g färska hallon

100g gelésocker

Citronzest från 0,5 citron

1.mosa ihop hallonen med socker och zesten. Koka upp och låt koka under omrörning i 2-3min. Ta av från värmen och häll över i en skål. Ställ svalt.


Temperera choklad:

200g mörk choklad (hackad)

Ätbart guldpulver

1. värm upp hälften utav chokladen till 48-50 grader.

2. Tillsätt resten av chokladen och rör om till den smält och rör till temperaturen är 27-28 grader.

3.Värm upp chokladen till 31-32 grader, sen är den tempererad.

4. lägg ut bakplåtspapper och klicka ut knappt en tsk med choklad, som du sen drar ut till en avsmalnande form (tänk en utdragen och taggig trekant).

5. När chokladen satt sig och stelnat, penslar du på den med guldpulver.


Montering:

1. Vispa 3 dl vispgrädde så den håller ihop och blir lagom att täcka en tårta med.

2. lägg ut en tårtbottensdel. Pensla den med lite flädersaft. Spritsa grädde runt kanten som ett stöd för fyllninigen. Fyll upp med hallonsylten, lägg därefter på nästa botten.

Upprepa proceduren men med vanilj och fläderkrämen ist. Lägg på sista botten.

3. Täck tårtan med grädden runtom, lite mer på toppen än på sidorna.

4. Kavla ut marsipanen och rulla upp den på kaveln när du fått den i rätt storlek. Rulla ut den över tårtan och släta ut den, så det inte blir några veck i sidorna. Skärbort överflödet.

5. Stansa in ett kryssmönster i sidorna, sätt en ätbar guldpärla i varje kryss. Avsluta med att mörka ut en mindre cirkel mitt på tårtan. Stick sedan ner den tempererade chokladen omlott där så det blir som en rustik krona á la ”Game of thrones”.

10 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page