top of page
  • idalinander

Hasselnötspavlova med lingoncurd (6st)



Recept nr.2 från min Premiär Live jag gjorde på instagram (@idalinander) igår, med frågestund & lite julbak. Få se om jag hinner med en till innan lillen kommer, och då förhoppningsvis med sällskap i rutan. Testar ni något utav mina recept, tagga mig gärna så jag får se era skapelser 🤩

Till dekoration:

Lättvispad grädde

Frysta lingon

Hackade nötter

Rosmarinkvistar


Bottnar:

2 äggvitor

1dl strösocker

2tsk maizena majsstärkelse

1tsk vaniljsocker

100g hasselnötsmjöl


Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 125 grader.

2. Vispa äggvitorna till ett hårdare skum, börja sedan tillsätta sockret lite i taget till du får en blank maräng.

3. Blanda maizena & vaniljsocker innan du vispar ner dom i marängen.

4. Vänd sedan försiktigt ner hasselnötsmjölet i smeten. Fyll sedan en spritspåse.

5. Lägg ut bakplåtspapper på en plåt, spritsa ut 6st rundlarna sen spritsar du längst med kanten så du får en liten sarg.

6. Grädda mitt i ugnen 20min, stäng sedan av ugnen och låt bottnarna stå till ugnen börjar svalna av. Sista 10 min när ugnen svalnar av, öppnar du luckan lite så lite fukt kan ”rymma ut”.

7. Lägg upp på serveringsfat efter dom svalnat.


Lingoncurd

1dl frysta lingon

1,5dl strösocker

1nypa salt

1 ägg

2 äggulor

25g osaltat smör


Gör såhär:

1. Koka upp lingonen så dom mjuknar och släpper sina juicer. Pressa eller sila sedan bären så du får ut all saft. Låt svalna.

2. Tillsätt alla andra ingredienser (utom smöret) och vispa ihop.

3. Värm upp på spisen under omrörning till krämen tjocknar (ska Ej börja koka). När du är nöjd med konsistensen, ta av från plattan och tillsätt smöret.

4. Låt svalna helt, låt sedan stå i kylskåp innan du skedar ut eller spritsar ut curden på dina bottnar.

5. Det kommer bli curd över, så spara i en lufttät burk till andra julbak (tex kladdkakan jag gjorde i Nyhetsmorgon) eller ät på tex rostat bröd till julfrukosten.

Dekorera med grädden, lingon, nötter & Rosmarinkvistar. Avsluta med att pudra över lite florsocker.

6 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comentarios


bottom of page