top of page
  • idalinander

Julgodis- Knäck



Recept nr.3 från min live i torsdags. Varje tandläkares dröm, Knäck!

Det här grundreceptet har hängt med sedan jag var yngre, så det är väl beprövat. Jag tycker om när knäcken är riktigt hård men med en liten seg kärna kvar så låter min koka upp till 140-145 grader. Gillar du segare knäck så kokar du upp den till runt 126-130 grader. (Blir du osäker, gör kultestet mer ett glas kallt vatten).


Knäck (grundsmet):

2dl strösocker

2dl ljus sirap

2dl vispgrädde

1msk smör

Ex. Smaksättningar:

•1dl finhackad rostad mandel

•2msk kakao

•1tsk pepparkakskrydda

•0,5g saffran

•1 urskrapad vaniljstång (kokas med)

•1-2 kapsyler mint essens i smeten+ krossade polkagrisar på

•lakritspulver efter smak i smeten + krossad turkisk peppar på


Gör såhär:

1. Häll i socker, grädde & sirap i en tjockbottnad kastrull.

2. Koka upp & sånt sedan värmen lite och låt koka ca 15-20min till den kommit upp i temperaturen eller konsistensen du vill uppnå.

3. Tillsätt eventuell smaksättning & smöret.

4. Fyll knäcken i valda formar (finns massor utav olika i både papper & silikon) eller gör ”knäckplättar” eller bräck på bakplåtspapper.

5. Låt svalna och stelna helt innan du serverar dom.


Testar ni något utav mina recept, tagga mig gärna på insta så jag får se. Det gör mig så glad att kunna inspirera någon att ställa sig i köket & skapa. Inget bakverk eller maträtt är för liten eller stor ❤️



(Knäckform från @pufz_se)

5 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comentarios


bottom of page