top of page
  • idalinander

Julig Budapestrulle


Julig Budapestrulle Med smak utav pepparkaka, lingon & mandel 🎄

4st Àggvitor

180g strösocker (90+90g)

80g mandelmjöl

30g majsstÀrkelse

1msk pepparkakskrydda


Gör sÄhÀr:

1. SÀtt ugnen pÄ 170 grader varmluft.

2. Börja Vispa upp Àggvitorna och tillsÀtt 90g strösocker lite i taget till du fÄr en fluffig och glansig marÀng.

3. Blanda resterande sockret & dom torra ingredienserna i en skÄl.

4. VÀnd ner dom torra ingredienserna i marÀngen (lite i taget). Fyll en spritspÄse med rund tyll & spritsa ut en rektangel pÄ diagonalen i en bakplÄtspappers klÀdd plÄt. LÄt stÄ 10min innan du sÀtter in plÄten i ugnen.

5. GrÀdda mitt i ugnen 14-16min.

6. Ta ut plÄten ur ugnen och lÀgg ett bakplÄtspapper + plÄt över & vÀnd upp marÀngen pÄ ett bord. LÄt stÄ 1-2min innan du drar bort bakplÄtspapper & lÄt sedan svalna medan du gör fyllningen.


Fyllning:

2dl vispgrÀdde

3msk lingonsylt

1tsk vaniljsocker

Rostad & grovhackad mandel


Gör sÄhÀr:

1. Vispa grÀdden & vaniljsocker till grÀdden börjar bli fluffig, tillsÀtt sedan lingonsylten & vispa ihop försiktigt sÄ du inte fÄr en grynig grÀdde.

2. Bred ut fyllningen pÄ din botten, spara 5cm pÄ ena lÄngsidan dör du lÀgger grÀdden tunt (som ett litet lim bara).

3. Strö över den hackade mandeln och rulla ihop till en tight rulle. LÄt vila i kylen 20-30min innan du tar fram och dekorerar den. AnvÀnd med fördel en brödkniv nÀr du skÀr upp rullen sen.


Ex Dekoration:

1-1,5dl vispad grÀdde + 0,5tsk vaniljsocker

Rostad hackad mandel

Sockrade lingon

Pudra med florsocker


6 visningar0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla

Comentarios


bottom of page