top of page
  • idalinander

Pan de Muerto (HSB)

Uppdaterat: 30 nov. 2023



Den här dagen bakade jag för alla dom jag saknar och dom som fick lämna för tidigt. Med mig i tältet hade jag min gammelmorfar Rolf (Styckmästare), Gammelfarfar Henry (Urmakare/allkonstnär) och min gammelfarmor Aina (fantastisk på att baka). Vad jag inte visste då var att nu när jag sitter och skriver här, så har min älskade farfar Roland lämnat oss. Samma dag som jag åkte ner till inspelningen så fick vi ett väldigt tungt besked om hans cancer, men han ville att jag skulle kämpa på och fokusera på programmet (vilket var svårt). Han hann tyvärr aldrig se något program, hann visa några bilder som gjorde honom väldigt glad. Han finns i mina tankar varje dag, hans stöttning under inspelningarna gjorde att jag orkade även när jag mådde så dåligt att jag bara ville åka hem.


Vem hade du bakat ditt Pan de muerto för?


25g jäst för söta degar

150g mjölk

120g socker

1ägg + 1 äggula

Apelsinzest från 2 apelsiner

20g apelsinjuice

1tsk apelsinblomsvatten

450-500g vetemjöl special

1g salt

2g mortlad anis

75g smör (rumstemp)

(Ev ätbart kol att färga benknotorna med)


1. Smula ner jästen i en bunke till en bakmaskin, värm upp mjölken tillsammans med den mortlade anisen till 37 grader. Häll i mjölken över jästen och rör om tills den löst upp sig.

2.Ha i ägget, äggulan, apelsinzest, apelsinjuice, apelsinblomsvatten i mjölkblandningen och lite utav mjölet. När du fått igång en lös smet tillsätter du socker, salt och nästan allt mjöl.

3.När degen går ihop lite, tillsätt smöret i små bitar. Kör degen i 10-15min till du får en smidig deg. Tillsätt mer mjöl vid behov.

4. Täck med bakduk och låt jäsa ca 30min.

5.Dela upp degen i 250g bitar. Därefter har du bort 1/3 per bit som du sen kommer använda till dekorationer. Rulla varje större bit till en rund fast boll och placera på en plåt med bakplåtspapper. Ta den lilla biten och rulla ut till en lång ”korv”. Ta ut två bitar som rullas till benknotor, sen rullar du en större och 12 mindre bollar av biten som blir kvar.

6.korsa benknotorna över den stora bollen (du kan fukta den lite just där du sätter dekorationerna). Högst upp sätter du den större bollen och formar den som en tår, dom resterande bollarna fästs i mellanrummen mellan benknotorna på brödets nedre del. Låt jäsa ca 1h under bakduk.

7.Sätt ugnen på 180 grader varmluft. Grädda bröden i ca 25min till dom fått fin färg och har en innertemp på 96-98 grader. Börjar bröden få för mycket färg innan dom är klar, täck dom med lite alufolie.

8. Smält smör och pensla på dom avsvalnade bröden och doppa/strö över det färgade sockret (recept nedan)


Apelsincurd

1dl  färskpressad apelsinjuice

2msk  färskpressad citronjuice

2msk  finrivet apelsinskal

1,5dl strösocker

4   äggulor

75 g  smör


Gör så här

1.Koka upp juice, skal och socker i en kastrull. Vispa ihop äggulorna i en bunke, vispa ner den varma juicen och häll tillbaka i kastrullen.


2.Sjud krämen tills den tjocknar. Ta från värmen och klicka i smöret. Rör till en slät kräm och sila genom en finmaskig sil. Häll upp på en väl rengjord burk och låt svalna. Förvara i kylen. Den håller ca 1–2 veckor.

3.fyll en spritspåse med krämen & fyll upp insidan det avsvalnade brödet. 


Dekoration.

25g smält smör

3dl strösocker

1-2msk (Helst) ätbart kol,annars Svart pulverfärg

1msk ätbart glitter 

1.blanda färg, glitter & strösocker i en bunke, ta lite färg i taget tills du blir nöjd.

2.smält smöret & låt svalna.

3.pensla det avsvalnade brödet med smöret & doppa/häll det färgade sockret över. 

3 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page