top of page
  • idalinander

Saffransdeg

Grunddeg jag ofta använder till saffransbullar, oavsett om det blir släta eller fyllda bullar. Det går att använda rumstempererat smör ist för smält också, kom ihåg att mängden mjöl i degen minskar rejält då.





Saffransdeg:

3pkt saffran (mortlad med sockerbit)

50g jäst (söta degar)

200g smör

5dl mjölk

1ägg

0,5tsk salt

2dl strösocker

Ca 17-20dl vetemjöl special


Valfri fyllning eller lussekatter med russin

1ägg till pensling

Pärlsocker eller russin


Gör såhär:

1. Smula sönder jästen i en bunke.

2. Smält fettet i kastrull, tillsätt mjölken & värm till 37 grader.

3. Häll degvätskan över jästen, rör om till jästen löst upp sig.

4. Tillsätt salt, socker, saffran, ägg & det mesta utav mjölet & arbeta kraftigt i maskin till en fin & klibbfri deg. Tillsätt mer mjöl vid behov.

5. Låt degen jäsa till dubbel strl ca 60min.

6. Baka ut till önskade saffransbröd/lussebullar.

7. Jäs ytligare 60-90min.

8. Pensla med uppvispat ägg, strö över pärlsocker eller tryck ner russin beroende på vad du valt att baka för typ av bullar.

9.grädda mitt i ugnen på 225grader 8-10min.

10.Låt svalna under bakduk.


Tagga mig gärna om du testar mina recept, så kul & få se vad ni bakar

16 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page